Unesco

Welkom op de site van de Nederlandse Unesco-Scholen. Wat doet jouw school met Unesco? En wat doen andere scholen daarmee? Bekijk elkaars projecten, vind lesmateriaal en speel de game!

Kies hier jouw UNESCO-school:

Blog

Call for proposals on school-wide mobile learning models

mobile-learning

The Unesco-Fazheng Project on Best Practices in Mobile Learning is designed to seek evidence-based school-level mobile learning practices to inform policy makers and practitioners about the lessons learned on planning and implementing school-wide mobile learning programmes. It is aimed at promoting effective school-wide mobile learning models to ensure that schools become an innovative learning environment in supporting the achievement of school-related targets of Sustainable Development Goal 4.

Kraanvogels vouwen: verzoek uit Japan (Engelstalig)

Photo by Richard Kasperowski on Unsplash

Photo by Richard Kasperowski on Unsplash

In July this year, the Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons was adopted, and ICAN won the Nobel Peace Prize for its unique approach for the abolition of the nuclear weapons. These events have demonstrated that the aspiration to abolish nuclear weapons has been growing. We have launched this project to express our sympathy for victims of nuclear weapons and to consider peace while folding paper cranes with a prayer for the world peace.

When I have talked to Asia Pacific Cultural Centre for UNESCO in Japan (ACCU), a coordinating organization for UNESCO Associated Schools in Japan, to seek a way to spread this project to all over the world, we have concluded that we ask support from those country coordinators listed in the UNESCO Associated Schools Project Network website.

You can read more in this Google Document. 

To join this project, please take the following procedure:
(1) Students and teachers in each school fold paper cranes.
Here is a link to a video clip of how to make paper cranes in English: This was made by one of the UNESCO Associated Schools in Japan, Reitaku Junior and Senior High School.

23 november: Musical Postcards bij lancering GEMR 2017/8

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Musical Postcards is een internationaal compositie project dat jongeren uitdaagt om hun toekomstbeeld op een creatieve manier te verklanken. Jongeren die leven op andere plekken en in andere leefomstandigheden, schrijven een korte compositie over een urgent toekomstthema, zoals onderwijs, gelijke rechten, armoede en het milieu.

Ter gelegenheid van de lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8 werden 2 jongeren uitgedaagd om een compositie te schrijven over hun toekomstbeeld van het onderwijs. Hoe ziet het onderwijs er volgens hun uit in 2030, en wat voor rol kunnen de jonge componisten daarin spelen? Wat wil hij of zij nog leren en wat kan de componist doen om dit doel te bereiken? De creatieve stem van de jonge componist wordt vertolkt door professionele musici.

Dance4Life

Dance4Life scholenactie

Op vrijdag 17 september was de aftrap van de scholenactie van Dance4Life en natuurlijk was de UNESCO groep van het CGU ook vertegenwoordigd. Dance4Life zet zich overal ter wereld in voor seksuele voorlichting voor jongeren. Dit jaar zal de scholenactie zich richten op seksuele intimidatie en seksueel geweld in Pakistan. Het tourteam van Dance4Life verzorgt gastlessen op alle deelnemende scholen waarna de leerlingen acties bedenken om geld op te halen.

Contact UNESCO-scholen

Kortenaerkade 11 Postbus 29777
Den Haag 2502 LT Den Haag www.unescoscholen.nl

Contactformulier