Unesco

Welkom op de site van de Nederlandse Unesco-Scholen. Wat doet jouw school met Unesco? En wat doen andere scholen daarmee? Bekijk elkaars projecten, vind lesmateriaal en speel de game!

Kies hier jouw UNESCO-school:

Blog

Doe mee met ronde 2 van burgerschapspilot ‘1001 Nacht’

Mark Rutte op bezoek bij Obs De Kameleon (foto ANP)

Mark Rutte op bezoek bij Obs De Kameleon (foto ANP)

1001 nacht: burgerschap vormgeven met leuke en spannende verhalen uit het Midden-Oosten! Op basis van wereldwijd zeer veel bekeken tekenfilms heeft Big Bad Boo uit New York een lespakket ontwikkeld met als doel het bevorderen van begrip en empathie tussen kinderen met verschillende achtergronden en kritisch leren nadenken. Het lesprogramma is al in verschillende landen zeer effectief gebleken, voor leerlingen met allerlei verschillende nationaliteiten en achtergronden. Op verzoek van het Ministerie van Buitenlandse Zaken onderzoeken we nu of deze tekenfilms en lessen ook in Nederland effect hebben. In januari gaan we van start met de tweede ronde van het project, en er zijn nog een aantal plekken voor scholen beschikbaar.

Kraanvogels vouwen: verzoek uit Japan (Engelstalig)

Photo by Richard Kasperowski on Unsplash

Photo by Richard Kasperowski on Unsplash

In July this year, the Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons was adopted, and ICAN won the Nobel Peace Prize for its unique approach for the abolition of the nuclear weapons. These events have demonstrated that the aspiration to abolish nuclear weapons has been growing. We have launched this project to express our sympathy for victims of nuclear weapons and to consider peace while folding paper cranes with a prayer for the world peace.

When I have talked to Asia Pacific Cultural Centre for UNESCO in Japan (ACCU), a coordinating organization for UNESCO Associated Schools in Japan, to seek a way to spread this project to all over the world, we have concluded that we ask support from those country coordinators listed in the UNESCO Associated Schools Project Network website.

You can read more in this Google Document. 

To join this project, please take the following procedure:
(1) Students and teachers in each school fold paper cranes.
Here is a link to a video clip of how to make paper cranes in English: This was made by one of the UNESCO Associated Schools in Japan, Reitaku Junior and Senior High School.

23 november: Musical Postcards bij lancering GEMR 2017/8

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Musical Postcards is een internationaal compositie project dat jongeren uitdaagt om hun toekomstbeeld op een creatieve manier te verklanken. Jongeren die leven op andere plekken en in andere leefomstandigheden, schrijven een korte compositie over een urgent toekomstthema, zoals onderwijs, gelijke rechten, armoede en het milieu.

Ter gelegenheid van de lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8 werden 2 jongeren uitgedaagd om een compositie te schrijven over hun toekomstbeeld van het onderwijs. Hoe ziet het onderwijs er volgens hun uit in 2030, en wat voor rol kunnen de jonge componisten daarin spelen? Wat wil hij of zij nog leren en wat kan de componist doen om dit doel te bereiken? De creatieve stem van de jonge componist wordt vertolkt door professionele musici.

Haagse Pabo-studenten aan de slag met duurzaamheid

Nini Voedsel

Met het opzetten van een fictieve duurzame school en het geven van een les duurzaamheid hebben vierdejaars Pabo-studenten van Inholland Den Haag zich de afgelopen weken ingezet voor het thema Duurzaamheid. Dit alles uitgevoerd rondom de Dag van de Duurzaamheid. Doel: kinderen bewust maken van het begrip duurzaamheid en hun eigen aandeel hierin.
De verschillende activiteiten waren veelal geïnspireerd door het boek ‘De Wereld van Voedsel, een voedingsbodem voor de toekomst’. Dit boek is gratis beschikbaar gesteld door Duurzame PABO in samenwerking met verschillende partners. Vierdejaarsstudenten kregen het boek om voor te lezen tijdens hun stage en te gebruiken bij het project ‘Teams maken scholen’, waarbij de studenten de opdracht kregen een fictieve school op te zetten.

Contact UNESCO-scholen

Kortenaerkade 11 Postbus 29777
Den Haag 2502 LT Den Haag www.unescoscholen.nl

Contactformulier