Unesco

Welkom op de site van de Nederlandse Unesco-Scholen. Wat doet jouw school met Unesco? En wat doen andere scholen daarmee? Bekijk elkaars projecten, vind lesmateriaal en speel de game!

Kies hier jouw UNESCO-school:

Blog

Unesco-maand voor onze studenten groot succes

Unesco studenten

Unesco studenten

Studenten van verschillende colleges van het ROC Midden Nederland hebben een maand lang veel aandacht aan de thema’s van VN-organisatie UNESCO besteed. Van 7 maart tot 5 april organiseerden ze in Utrecht en Nieuwegein verschillende activiteiten rondom de UNESCO-thema’s Duurzaamheid, Vrede & Mensenrechten, Wereldburgerschap en Intercultureel leren.

Op woensdag 7 maart ging de UNESCO-maand om 8.30 uur van start met een appel op het Veiligheid & Defensie College in Nieuwegein. Hierbij gaf collegelid mevrouw Quirine Eijkman van het College voor de Rechten van de Mens een presentatie over mensenrechten. Daarna vertelden studenten van het Veiligheid & Defensie College aan medestudenten over hun bijzondere ervaring als vrijwilliger in Gambia voor het project Go4Africa. Bij het Business & Administration College in Utrecht werd een groep ambassadeurs aangesteld, die tijdens de burgerschapslessen presentaties gaven over Interculturele Diversiteit. De gemeente Nieuwegein kreeg van studenten van het Bouw & Interieur College en het Tech College advies over duurzaamheid. Tijdens de UNESCO-maand deden de studenten verder onderzoek naar dit thema.

MUNESCO… in Argentinië

Photo: Penn State via Flickr

Photo: Penn State via Flickr

The José Hernández Institute, located in Villa Ballester, Province of Buenos Aires, is organizing “THE 19th INTERNATIONAL MODEL OF THE UNESCO”, which is a simulation of the General Conference of the UNESCO and is officially supported by the UNESCO, by the Argentinean Chancellery and guaranteed by the National Commission of Cooperation with UNESCO.

Therefore, the José Hernández Institute, would like to invite to participate to Dutch secondary schools students from 14 to 19 years old to take part of the simulation.

Writing Peace: leren van elkaars taal in het basisonderwijs

Writing peace manual

“Writing Peace” is a manual that invites young audiences to discover contemporary writings by introducing them to a sample of them. Its goal is to make the world appear a little closer and a little more familiar. “Writing Peace” encourages children (aged 8 to 14) to become aware of the interdependence of cultures through familiarization with contemporary writing systems, their history, and their borrowings.

The manual contains 24 activity sheets. Each section presents the characters of a writing system, an introductory text and historical background, the word “peace” and the word “hello,” the language(s) attached to the system(s), and an activity whose answers appear at the end of manual.

6,000 years after the advent of writing, what do we know about others, their systems of thought, and the transcriptions of their writing systems? How can different writing systems contribute to a better understanding of the world and our place within it? By beginning to learn about these writings and their fascinating beauty, the manual connects children to diversity, thus opening their eyes to the concept of peace and our awareness of it.

23 november: Musical Postcards bij lancering GEMR 2017/8

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Young composer, Betlehem, foto Liny Mutsaers

Musical Postcards is een internationaal compositie project dat jongeren uitdaagt om hun toekomstbeeld op een creatieve manier te verklanken. Jongeren die leven op andere plekken en in andere leefomstandigheden, schrijven een korte compositie over een urgent toekomstthema, zoals onderwijs, gelijke rechten, armoede en het milieu.

Ter gelegenheid van de lancering van het Global Education Monitoring Report 2017/8 werden 2 jongeren uitgedaagd om een compositie te schrijven over hun toekomstbeeld van het onderwijs. Hoe ziet het onderwijs er volgens hun uit in 2030, en wat voor rol kunnen de jonge componisten daarin spelen? Wat wil hij of zij nog leren en wat kan de componist doen om dit doel te bereiken? De creatieve stem van de jonge componist wordt vertolkt door professionele musici.

Contact UNESCO-scholen

Kortenaerkade 11 Postbus 29777
Den Haag 2502 LT Den Haag www.unescoscholen.nl

Contactformulier